Sędzia Scalia mówi nie mułłom w togach
-
gdyby jeszcze Pan po nazwiskach poleciał
-
I nie boi sie pan?
Nie dosc, ze brzydko o Zollach, to jeszcze szanowna Wyborcza pan zaczepia. Oj.. bo wylacza pana z UE.
-
@ Łukasz Warzecha
Sprawa przykładowa orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego w Polsce w sprawach paliwowych cyt.zadziwiające są te orzeczenia sądów konstytucyjnych lub trybunałów praw człowieka, gdzie decyduje się o jakimś uprawnieniu czy zasadzie, nie rozstrzygając jednocześnie kwestii absolutnie centralnej, zwykle etycznej lub moralnej, z punktu widzenia tej zasady.
Od sądów grodzkich po apelacyjne dokonana została ocena i wydano kilkadziesiat interpretacji wyroku YK P 0007/00 z 2002 w sprawie płatników podatku akcyzowego w paliwach.
Pojęcie " nie związany z innym wyrokiem sądu" wskazuje na autonomię sedziego i równoczesne bezprawie legislacyjne zwłaszcza w zakresie podustawowym - rozporządzeń art.217 Konstytucji jest naruszany regularnie przez władzę centralną.
Asjomaty powinny wytyczać drogę - w postepowaniach zarówno administracyjnych jak i prawno - karnych w IV RP.
Ukłony
Kejow
-
sądy nie mogą ustanawiać nowych praw odwołując się do sztucznej interpretacji zapisów w konstytucji
@ Autor napisał”
“Scalia jest bowiem przedstawicielem tego nurtu w amerykańskim sądownictwie konstytucyjnym, który zdecydowanie przeciwstawia się sędziowskim pretensjom do wytyczania na podstawie konstytucji nowych norm moralnych i orzekaniu o sprawach, o których w amerykańskiej ustawie zasadniczej nie ma mowy.”
Jeżeli o czymś nie ma bezpośrednio zapisu w konstytucji — to niemożliwe jest wytyczanie czegokolwiek „na podstawie konstytucji”. Bo jest to oczywisty fałsz w interpretacji zarówno treści konstytucji, jak i prawa konstytucyjnego.
Takie sztuczne odwoływanie się do konstytucji w sprawach, jakie lewactwo chciałoby regulować za pomocą sądów jest jednak nagminne.
I tu Antonin Scalia ma całkowitą rację twierdząc, że sądy nie mogą ustanawiać nowych praw, czy też fałszywie i kłamliwie orzekać — odwołując się do sztucznej interpretacji — nieistniejących — zapisów w konstytucji.
-
@
Warto w tej dyskusji przypomnieć, że według postanowień konstytucji z roku 1997 źródłem prawo powszechnie obowiązującego może być tylko ustawa. Tak więc w naszym systemie prawnym orzecznictwo sądowe nie jest źródłem prawa, więc znaczenie precedensu jest tylko przysłowiowe.
Pozdrowienia
-
@tede
Może jedno "ł" powinienem wziąć w nawias...
-
ŁW
przeczytałem jednym tchem, znakomity, klarowny tekst. Czy przeprowadził Pan może wywiad ze Scalią?
Napiszę osobny post wokół tego, co Pan twierdzi,
pozdr
-
@Free Your Mind
Bardzo chciałem, ale Scalia zgodził się tylko na jeden wywiad prasowy i jeden dla tv. Ten prasowy dostała "Rzeczpospolita". Jest dzisiaj w "Plusie-Minusie".
-
Łukasz Warzecha
WIELKIE DZIĘKI ZA UDOSTĘPNIENIE WYKŁADU.
-
@LW
A w Polsce po swojemu.
"Sady sadami a sprawiedliwosc musi byc po naszej stronie..."
Pozdrawiam dzieki za relacje.
-
Łukasz Warzecha
Dla sędziego Scalli najświętszą rzeczą jest konstytucja w swej treści. Dlatego swego czasu wypowiedział się m.in. za dozwoleniem palenia flagi amerykańskiej, gdyż takie zachowanie ona dopuszczała. Polscy sędziowie zaś konstytucją (jej treścią), czy ogólnie prawem podcierają sobie tyłki, a większość świata prawniczego traktuje wyuczony przez siebie zawód jako sekciarską legitymacją, dającą przynależność do jakiejś bardziej światłej grupy narodu, pogardzającej polską, niedouczoną swołoczą. Z tego też względu ostatnie zdanie w pana wpisie mogłoby brzmieć: "pani sędzia jest dość tępawą przedstawicielką kasty polskich sędziów."
-
@Autor
Byc moze jest tak, ze w Polsce sedziowie tacy jak Solecka nie potrafia byc po prostu obiektywni.
Prywatnie glosuja na SLD, PO, itp. i nie potrafia pozniej tego oddzielic od zycia zawodowego, co potem dokladne znajduje odzwierciedlenie w ich wyrokach...
-
@autor
*"w konstytucji jest napisane tylko to, co jest napisane. Jeśli rzecz dotyczy czegoś, co w konstytucji nie jest wprost poruszone..."
Czyli przepisów konstytucji nie da się prawomocnie zastosować do konkretnej sytuacji, która w swej konkretności "wprost poruszana" nie jest? To ustalenie zgoła rewolucyjne.
*"sędziowie nie powinni być arbitrami moralności (...) szczególny sprzeciw budzą sytuacje, gdy sędziowie, rzekomo na podstawie konstytucji, podejmują decyzje ze sfery ściśle aksjomatycznej..."
"Sfery ściśle aksjomatycznej"? "Aksjologicznej" chyba. Cóż przy tym dziwnego, że takowe decyzje podejmują, skoro konstytucja zawiera rozmaite rozstrzygnięcia o charakterze aksjologicznym właśnie?
*"...zamiast pozostawić sprawę wprost do decyzji narodowi"
Najbardziej "wprost" to jest stosowne referendum. Dlaczego zatem nasi konserwatyści przykościelni pąsowieją z oburzenia na samą sugestię referendum np. w kwestii in vitro czy aborcji?
-
Quote, or it didn't happen
"Ewa Siedlecka napisała w „Gazecie Wyborczej” krótki tekst, z którego wynikało, że sędzia Scalia nie tylko na żadną nagrodę nie zasługuje, ale wręcz powinien sam zasiąść na ławie oskarżonych"
Twierdzę, że Łukasz Warzecha dość wysoko odleciał w swojej nadinterpretacji, dla swojej publicystycznej wygody wkładając w usta oponentów zmyślone przez siebie absurdy. Oczywiście, za twierdzenie natychmiast przeproszę, jeśli zostanę skonfrontowany z cytatem, potwierdzającym, że Ewa Siedlecka istotnie chce widzieć Scalię na ławie oskarżonych.
-
@mbojko
http://wyborcza.pl/1,76842,6013936,Za_co_nagradza_Kochanowski.html
-
Skoro sędzia Scalia nie ma moralnego prawa mówić, co jest dobre a co złe...
...a przynajmniej nie bardziej niż typowy John Q. Public, to po co się denerwować jego głupawymi opiniami? Są tysiące takich Johnów, którzy mają podobne zdanie, więc jeżeli nimi się "postępowce" nie przejmują, to czemu przejmować się sędzią? Toż to myślenie na kolanach, rodem z głębokiego zamordyzmu, gdzie PAN SĘDZIA był WŁADZĄ i jego zdanie było ŚWIĘTE.
-
moim zdaniem
Oba podejścia interpretatorów amerykańskiej (ale i innych) konstytucji - "oryginalistów" i "postępowców" - mają swoje plusy i minusy. Oba! Ale to temat na dłuższy wywód.
Jednak patrząc z Jego punktu widzenia, demokracja, do której odwołuje się sędzia Scalia, może sobie z problemem przez niego zdefiniowanym poradzić także - poprzez zmianę konstytucji i zawężające określenie roli sędziego SC.Raz a dobrze. Jeśli taka wola większości.
Druga sprawa to swoboda z jaką "wali" Pan w polski stan sędziowski. Brak klarowności i zrozumiałego przekazu jest często problemem, zgoda. Ale Pan bardzo, ale to bardzo, generalizuje oceniając polskich sędziów. W Polsce jest 10.000 sędziów i 10 mln spraw rocznie (oczywiście wliczając drobiazgi wieczystoksięgowe itp.). Sam jestem wobec sędziów i niektórych wyroków krytyczny, ale ciągle w sądach spotykam też sędziów znakomitych, wyroki dobre i świetnie, po ludzku, argumentowane.
Myślę, że ponieważ temat sądownictwa wydaje się Panu bliski powinien Pan często odwiedzać sądy (różne). Jestem przekonany, że zmieni Pan zdanie i nie raz pochyli głowę przed profesjonalizmem sędziów.
Pozdrawiam
-
@kanigore-kanibal
"Toż to myślenie na kolanach, rodem z głębokiego zamordyzmu, gdzie PAN SĘDZIA był WŁADZĄ i jego zdanie było ŚWIĘTE."
Sedzia Scalia jest jednym z 9 w SCOTUS. Jego zdanie JEST wiec swiete, o ile podzili je 4 jego kolegow.
Uklony
-
@woyzeck
To co, cieszmy się, że na jednego prawicowego wariata przypada ośmiu mniej lub bardziej normalnych?
-
@Josif: dzięki
Dziękuję za argument na moją rzecz - albowiem w tym tekście nie ma żadnego potwierdzenia fantazji ŁW o "Scalii na ławie oskarżonych".
-
Autor
„... Widać było, że niektórzy spośród zabierających głos w dyskusji, z trudem skrywali swoją niechęć (może nawet pogardę?) do amerykańskiego gościa...”
Szanowny Panie to jest normalna przypadłość osobników, którym Konstytucja zapewniła nieusuwalność, a niezależność i niezawisłość jest glejtem chroniącym przestępstwa, korupcję, niekompetencję, niedouczenie, brak etyki i moralności i wszelką inną miernotę umysłu i ducha. Jak się ma władzę absolutną i jest się bezkarnym absolutnie, to nic dziwnego, że poglądy Sędziego Scalii są tak przyjmowane.
Wykład Sędziego Scalii był bardzo interesujący i dobrze się stało, że media zainteresowały się nim. Osoba Sędziego Scalii i jego poglądy w zestawieniu z realiami polskiego sądownictwa są szokiem dla wielu Kowalskich. Jest to świetna lekcja jak demokracja pracuje w „normalnym kraju”.
Uświadomia jak daleką drogę mamy do przebycia, aby i u nas demokracja zacząła pracować. Aby mieć sędziów kalibru Sędziego Scalia potrzebna jest nam reforma wyboru i nominowania sędziów. Niedemokratyczny i zmonopolizowany proces nominowania sędziów przez korporacyjne towarzystwo wzajemnej adoracji – Krajową Radę Sądowniczą jest quasi-demokratyczną farsą.
O ile wybór i kontrolę władzy ustawodawczej i wykonawczej, gwarantuje nam Konstytucja ( co w naszych realiach też de facto niewiele znaczy!), władza sądownicza nie jest wybierana przez suwerena lub jego przedstawicieli, jak również suweren nie ma żadnej kontroli nad tą władzą.
Sędzia Scalia nie przechodził aplikacji sędziowskiej, ani nie pobierał nauk w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury i nie został sędzią przed trzydziestką. W USA nie ma „szkół” dla sędziów z tej prostej przyczyny, że żadna szkoła nie „nauczy” człowieczeństwa, moralności i nie zmieni miernoty umysłu i ducha w cnoty.
Do tego trzeba dodać, iż jak na razie „nauczyciele” w Polsce przez dawny system wykształceni i ukształtowani.
Sędziowie w USA są wybierani, a wybór taki jest ukoronowaniem kariery prawniczej, czy to prokuratorskiej czy adwokackiej, nienagannej moralnie i etycznie. Są to ludzie, którzy swoją postawą i osiągnięciami zawodowymi gwarantują najwyższą jakość.
Jak powiedział Sędzia Scalia „...Nie cieszy mnie upolitycznienie procesu nominacji sędziowskich w moim kraju. Jednak szczerze wolę je od alternatywy, jaką są rządy
sędziowskiej arystokracji. ..”
Na nieszczęście Polski jej „sędziowska arystokracja” na dodatek CZERWONEJ jest proweniencji.
Gratuluję wspaniałego wpisu i pozdrawiam
-
Warzecho
jasny gwint, dzięki serdeczne za sprawozdanie, powiało normalnością i jednocześnie nadzieją
PS - teraz rozumem dlaczego wczoraj Galopujący Major zwiał z s24. Musiałby najpóźniej dzisiaj coś napisać o wystąpieniu Scalii, albo przynajmniej skomentować Pański tekst, a to już byłoby ponad jego siły ;-)
-
@faxe: Skąd się biorą amerykańscy sędziowie?
faxe: "Sędziowie w USA są wybierani, a wybór taki jest ukoronowaniem kariery prawniczej, czy to prokuratorskiej czy adwokackiej..."
Kiedy to Scalia został "wybrany" na sędziego, jakie niby wybory wygrał? Prezydent Reagan nominował go na sędziego federalnego sądu apelacyjnego, a później - na sędziego Sądu Najwyższego. Nominował go polityk z Białego Domu, nominację potwierdzili politycy z Senatu. Gdzie więc te wybory?
-
@mbojko
Nie zgadzam się. Nie został wybrany bezpośrednio przez suwerena. Do Sądów Apelacyjnych i Sądu Najwyższego sędziowie są nominowani, ale nominację tę musi zatwierdzić Kongres i Senat głosując. A więc są wybierani przez przedstawicieli suwerena.
Do odpowiedników naszych SR czy SO są w większości stanów wybierani podobnie jak "posłowie" bezpośrednio przez wyborców w jednoosobowych okręgach wyborczych.
W Polsce sędziów nominuje korporacja i oczekuje od Prezydenta przyklepania bez żadnej weryfikacji, konsultacji czy głosowania w Sejmie i Senacie.
A jak Prezydent się "postawił" i raz na 20 lat tej niby wolności, nie przyklepał, to jaki był szum Trzeciej Władzy i KRS !
Pozdrawiam
-
To tak jak u nas
"Nie zgadzam się. Nie został wybrany bezpośrednio przez suwerena. Do Sądów Apelacyjnych i Sądu Najwyższego sędziowie są nominowani, ale nominację tę musi zatwierdzić Kongres i Senat głosując."
To tak jak, powiedzmy, mianowani są członkowie KRRiTV.
"Do odpowiedników naszych SR czy SO są w większości stanów wybierani podobnie jak "posłowie" bezpośrednio przez wyborców w jednoosobowych okręgach wyborczych."
Czy Scalia kiedykolwiek wygrał takie wybory, czy w ogóle w nich stawał? Czy też cała jego sędziowska kariera wzięła się z politycznej nominacji?
-
@mbojko
Dzieli pan włos na czworo. Scalia był nominowany, zgoda. Ale musi Pan się zgodzić, że due proces "zatwierdzania" tej nominacji ( dwukrotnie - do SA i SN) spełniało minimalne warunki demokracji ( ogłoszenie nominacji, wałkowanie kandydata w Kongresie, GŁOSOWANIE nominacji, możliwość Browna lub Smitha zgłoszenia zastrzeżeń do swojego kongresmena itd).
Natomiast w Polsce nominują kolesie kolesia, a Kowalski i jego fasadowy reprezentant w Sejmie nie ma żadnego głosu, ponieważ nominacje lądują na biurku prezydenta i mają byż podpisane!
Nie podlega dyskusji,iż wybór sędziego w Polsce jest niedemokratycznym przeżytkiem PRL-u. Czepianie się czy Scalia został wybrany czy nie nie ma znaczenia - jak to powyżej.
Pozdrawiam
-
@rekontra
Napisal Pan:
gdyby jeszcze Pan po nazwiskach poleciał
"Scalia do naszych sędziowskich dostojników, bełkoczących z przemądrymi minami swoje wyświechtane, politycznie poprawne, nudne do wymiotów frazesy, ma się tak jak jeep hummer do tarpana."
Zoll ? Stępień ? Safjan?
----------------
Co Pan powie o tej gadajacej glowie w przekaziorach, ktora nie baczac na tytul profesorski gledzi i sie
kompromituje jak pijana Manka na imieninach u cioci
Heli.
Cytuje za polskimi przekaziorami z przed paru dni
i zareczam Panu, ze w Ameryce taki dyzurny profesor
nigdy juz by nie wystapil w telewizji i na uniwersytecie mialby klopoty:
"Ja po prostu nie rozumiem Szwajcarów"
- To jest kuriozum – tak sprawę aresztowania Polańskiego skomentował na antenie TVN24 prawnik prof. Piotr Kruszyński. Zwrócił uwagę, że w prawie amerykańskim nie ma przedawnienia w takich sprawach. W prawie polskim nawet zabójstwo ulega przedawnieniu po 30 latach. Zupełnie inaczej jest w amerykańskim wymiarze sprawiedliwości.
Zwrócił też uwagę na irracjonalne postępowanie Szwajcarów. - Zaprasza się wybitnego reżysera na festiwal, chce się go fetować i zamyka się go dlatego, że 31 lat temu dopuścił się jakiegoś czynu (…) Jest to szok, ja po prostu nie rozumiem Szwajcarów – powiedział Kruszyński."
Jacy profesorowie taka konstytucja, prawo i sedziowie.
A tak jest, bo w Polsce, nie wiadomo dlaczego mamy cale zastepy zszokowanych i nic nie rozumiejacych
czym jest prawo ludzi "robiacych" w prawie i jednoczesnie przy nim zaleznie od pogody majstrujacych.
Pozdrawiam,
Alkasaltzer
Piszę w lubczasopismach
-
23.05.2012 01:22
-
14.05.2012 13:57
-
13.05.2012 23:08
-
13.05.2012 23:08
Ostatnie notki
-
Mój apel do posła Niesiołowskiego
Panie pośle Niesiołowski Ogromnie mnie Pan zawiódł i rozczarował. Pańska postawa jest dla mnie...
13.05.2012 21:11 165 -
Pomyśl samodzielnie, pomyśl spokojnie
Zaraz po 10 kwietnia 2010 roku dotarły do mnie trzy rzeczy. Pierwsza – że katastrofa będzie dzielić historię...
10.04.2012 11:49 359 -
Policjo, na mnie już nie licz
Dwie historie z ostatnich dni. Historia pierwsza. Celebrytka i serialowa aktoreczka wraz z dziennikarzem TVN Turbo...
21.03.2012 17:07 253
Moje ostatnie komentarze
-
Hm, gloryfikowałem Stefana kiedykolwiek? Może Pani przypomnieć, gdzie i jak?H
13.05.2012 23:49
-
Tu się z Panem kompletnie nie zgodzę. Ludzkie losy chodzą różnymi drogami. Można na dobrą...
13.05.2012 23:44
-
To Pan jest nie na bieżąco. Nie wpadła Panu w ręce najnowsza książka Wierzbickiego "Ta...
13.05.2012 22:11
-
http://www.youtube.com/watch?v=xpYjVEyhyjA&feature=youtube_gdata_player Tu ma Pan oryginał....
10.04.2012 19:29
-
Wziął Pan wypowiedź Kopaczowej ze stenogramu. Stenogram został zmieniony w stosunku do...
10.04.2012 19:24
Najpopularniejsze notki
-
Pomyśl samodzielnie, pomyśl spokojnie
komentarze: 359
-
Policjo, na mnie już nie licz
komentarze: 253
-
Mój apel do posła Niesiołowskiego
komentarze: 165
-
Cztery wątki katastrofy
komentarze: 138
-
Kto ma problem z rozumieniem demokracji?
komentarze: 46
Aktywne dyskusje
-
Mój apel do posła Niesiołowskiego
komentarze: 165ostatnio: MARKOWA
-
Pomyśl samodzielnie, pomyśl spokojnie
komentarze: 359ostatnio: BAZYL
-
Jak zachwyca, skoro nie zachwyca?
komentarze: 290ostatnio: ZDZISLAWA
-
Policjo, na mnie już nie licz
komentarze: 253ostatnio: WIKAT
-
Kto ma problem z rozumieniem demokracji?
komentarze: 46ostatnio: LUCF
Moje tagi
Ulubione blogi i lubczasopisma
- Antoni Dudek 109 652
- Fakt - Opinie 189 58
- Free Your Mind 1435 61474
- Grim Sfirkow 453 6680
- Jacek Korabita Kowalski 356 642
- kataryna 334 4816
- Kot z Cheshire 190 1893
- Marek Magierowski 15 0
- Miroslaw Barszcz 0 35
- Tomasz P. Terlikowski 458 1468



Zoll ? Stępień ? Safjan?
pozdrawiam